Iklan

Rabu, Jun 01, 2011

PENGAT PISANG NANGKA


Minggu lepas banyak sangat perkara yang hendak diceritakan, hinggakan isu PENGAT PISANG NANGKA ni terpaksa ditangguhkan dulu.  Cerita pengat lambat keluar takpe... masih boleh dipanaskan lagi kan!

Kebetulan minggu lepas adik bawa macam,2 jenis pisang dari kampung, pisang nangka, pisang kapas, pisang lemak manis dan pisang berangan.  Oleh kerana ada berbagai jenis, kenalah dipelbagaikan cara masak supaya tidak terasa jemu.

Mula dangan goreng pisang, kemudian cekodok pisang  akhir sekali pengat pisang.  Sebenarnya pisang nangka ni dah terlajak masak, dan kebetulan pula ada kawan di pejabat beri sepotong nangka yang dah masak ranum.  Lalu tercetuslah idea untuk membuat pengat ni...walaupun dah tahu anak2 tidak meminatinya.  Tapi takpe... jiran2 kan ada.

Pisang nangka          &                  nangka 
(kebetulan keduanya dah ranum)

sagu mata ikan

Bahannya:
- 5 biji pisang nangka masak (ikut sesuai)
- 7 ulas nangka
- 2 sudu sagu mata ikan
- semangkok santan pekat
- semangkok santan cair
- gula (ikut sesuai manis)
- secubit garam
- 2 helai daun pandan

Caranya:
- Pisang buang kulit dan potong2 (pisang tanduk/kapas/awak, juga sesuai)
- Rebus hingga masak dan tos (dimasak dulu, elakkan pisang terlalu kembang)
- Panaskan santan cair, masukkan garam dan daun pandan.
- Nangka di potong kecil-kecil.
- Bila mendidih masukkan nangka dan sagu yang telah dicuci
- Kemudian masukkan santan pekat, kacau
- Masukkan gula (ikut sesuai kemanisannya)
- Masukkan pisang rebus
- Sentiasa kacau perlahan2 (agar tidak pecah santan) hingga mendidih.
- Angkat dan hidang.


3 ulasan:

cikmanggis berkata...

Cm memang suka pisang nangka ni,jika yang mekal sangat sedap jika direbus je..kemudian cicah kelapa..sedap:)

Syimama berkata...

CM saya pula suka pisang nangka goreng...hari2 makan pun tak apa.

Nurilhami berkata...

sedapnya nmpak pengat tu :). Anak sulung saya cukup suka ni, lagi2 kalau pengat labu. saya pula suka pengat ubi. kalau kat utara ni kita panggil serawa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...